اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۲۹:۳۶
اذان ظهر ۱۲:۰۱:۵۲
اذان مغرب ۱۹:۱۵:۵۲
طلوع آفتاب ۰۵:۰۵:۵۸
غروب آفتاب ۱۸:۵۶:۱۳
نیمه شب ۲۳:۱۳:۲۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۱۲/۲۱ - ۱۳:۴۵
«سراج 24» گزارش می‌دهد؛

مهمترین وقایع و رویدادهای فروردین 94/اوباما: ایران باید امتیازات بیشتری بدهد/ تجاوز عربستان به یمن/روحانی: قرار ما لغو تمام تحریم‌هاست

در این گزارش به بررسی مهمترین رویدادها و اتفاقات فروردین سال 94 پرداخته شده است.

مهمترین وقایع و رویدادهای فروردین 94/اوباما: ایران باید امتیازات بیشتری بدهد/ تجاوز عربستان به یمن/روحانی: قرار ما لغو تمام تحریم‌هاست

به گزارش «سراج24»، سال 94 با تمام اتفاقاتش، روزهای پایانی خود را طی می کند. این سال با توجه به مساله هسته ای و لزوم رسیدن به توافقی جامع و همچنین انتخابات مهم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، به نسبت سال گذشته، از اهمیت بالاتری برخوردار بود.

«سراج24» در سلسله گزارشهایی به بررسی رویدادها و اتفاقات سال 94 پرداخته است. در این گزارش بخش اول روزشمار فروردین ماه سال 94 را می خوانید:

رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود سال جدید را سال «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» نام‌گذاری کردند و فرمودند: «پیشرفت اقتصادی»، «اقتدار و عزت منطقه‌ای و بین‌المللی»، «جهش‌های علمی به‌ معنای واقعی»، «عدالت قضایی و اقتصادی» و از همه مهم‌تر، «ایمان و معنویت» آرزوهای بزرگی هستند که در این سال برای ملت ایران داریم و البته همه‌ این خواسته‌ها و آرزوها نیز دست‌یافتنی است. ایشان تحقق این آرزوهای بزرگ را مشروط به همکاری، همدلی و صمیمیت دوسویه دولت و ملت خواندند و افزودند: هم دولت باید واقعاً ملت را قبول داشته باشد و ارزش، اهمیت و توانایی‌های مردم را به‌درستی بپذیرد، و هم ملت باید به معنای واقعی کلمه به دولت اعتماد کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ارزیابی کیفیت تحقق شعار سال ۹۳، سال قبل را همراه با چالش‌ها و پیشرفت‌هایی برای کشور دانستند و گفتند: هر جا مدیریت جهادی بروز داشت، پیشرفت‌ها نیز آشکار بود.

***

حجت‌الاسلام حسن روحانی در پیام تبریک سال جدید به تثبیت حقوق هسته‌ای ملت٬سیاست دولت در تنش‌زدایی و گسترش همکاری با جهان، تلاش دولت برای ایجاد آرامش و فضای بهتر برای بروز خلاقیت در فرهنگ٬ کاهش مشکلات زیست محیطی٬ادامه حمایت غذایی از اقشار آسیب پذیر٬بالا بردن آستانه تحمل در انتخابات اشاره کرد و گفت: هدف ما در سال جدید، رونق پایدار، افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد فرصت‌های جدید برای اشتغال بویژه برای جوانان عزیز، تحصیلکردگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هاست و در این زمینه با کمک شما مردم در سال جدید، قدم‌های نویی را برخواهیم داشت، صادرات غیرنفتی را افزایش خواهیم داد و زمینه اشتغال را فراهم خواهیم کرد.

***

رئیس‌جمهور نخستین روز از سال ۹۴ را با حضور در جمع سالمندان آسایشگاه پارسایان تهران و دلجویی و احوالپرسی از آنان آغاز کرد.

***

رئیس پلیس راهور ناجا از افزایش سختگیری پلیس در خصوص سرعت غیرمجاز خبر داد و گفت: از آغاز سفرهای نوروزی تا کنون متوسط سرعت خودروها در معابر 3 کیلومتر افزایش یافته است که این امر هشداری برای رانندگان است.

***

مادر حجت الاسلام حسن روحانی دار فانی را وداع گفت.

***

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور به همراه تیم مذاکره کننده هسته‌ای٬ برای انجام هماهنگی‌های داخلی 1+5 موقتا به تهران بازگشتند. گفته می‌شود نشست هسته‌ای در شهر «لوزان» به آن دلیل در روز ششم ناتمام ماند تا هیئت ایرانی بتوانند در مراسم خاکسپاری مادر رئیس‌جمهور ایران شرکت کنند.

***

اسحاق جهانگیری معاون‌اول رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی با سالنامه نوروزی روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به کسری ۱۶ هزار میلیارد تومانی بودجه هدفمندی یارانه‌ها گفت: فهرست تمام کسانی که سفر خارج می‌روند، ماشین لوکس سوار می‌شوند و معاملات بزرگ می‌کنند را داریم اما همه اینها را که روی هم جمع بزنیم، عددی که به دست می‌آید، به سختی به یک میلیون نفر می‌رسد.

***

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع دهها هزار نفر از زائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، ضمن تاکید بر کمک همه به دولت٬ فرمودند: مسئولان کشور در هر سه قوه نیز باید با منتقدینِ خود، رفتاری مناسب و بدور از تحقیر و اهانت داشته باشند، زیرا تحقیر مخالفان از سوی مسئولان، خلاف تدبیر و حکمت است. ایشان ضمن نپذیرفتن اقدامات برگشت ناپذیر در صنعت هسته‌ای٬  خواستلر رفع تحریم ها بلافاصله بعد از توافق شدند.

***

بانو سیده فاطمه حسینی خامنه‌ای خواهر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، شبِ گذشته در یکی از بیمارستان‌های تهران در ۸۹ سالگی درگذشت.

***

نیویورک تایمز در گزارشی مفصل به افشای یکی از برنامه‌های خرابکارانه واشنگتن علیه برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و از قول یک مقام ارشد این کشور گزارش داده این برنامه حتی در صورت توافق بین ایران و گروه 1+5 متوقف نخواهد شد.در اواخر سال 2012 که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در حال طرح‌ریزی برای ایجاد گشایش دیپلماتیک با ایران بود، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در حال پیشبرد طرحی موازی برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران بودند.

***

«جان برنان»، رئیس سازمان سیا گفت صرفنظر از نتایجی که گفت‌وگوهای هسته‌ای با تهران در پی خواهد داشت، آمریکا با درس گرفتن از اشتباهات گذشته «به فشار بر ایران ادامه خواهد داد.»

***

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان گفته جمهوری اسلامی ایران برنامه‌هایی را می‌پذیرد که به وسیله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی آزمایی می‌شود و تعهداتی را نیز طرف مقابل برای برداشتن تحریم‌ها قبول می‌کند که باید در عمل به اثبات برسد.

***

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا گفت که این ایران است که باید برای حصول توافق جامع هسته‌ای، امتیازات بیشتری ارائه دهد.

***

پیکر مرحوم سکینه پیوندی والده رئیس‌جمهور با حضور حسن روحانی و شماری از وزرای دولت تدبیر و امید و جمع زیادی از مردم در گلزار شهدای سرخه به خاک سپرده شد.

***

همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به واگذاری مسکن به معتادان بهبودیافته که ۵ سال از زمان پاکی آنها گذشته باشد، گفت: سال ۹۴ در هر استان خانه‌های میان‌راهی برای ارائه خدمات به معتادان در فرآیند درمان راه‌اندازی می‌شود.

***

روحانی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشت: خداوند بزرگ را سپاسگزاریم که در شرایط فشار بین‌المللی و چالش‌های منطقه‌ای در یک سال و نیم گذشته توفیق آن داد که با همت مردم، شرایط تحریمی کشور به عرصه مقاومت اقتصادی این ملت تبدیل شود و با مهار تورم و آغاز رونق اقتصادی، پیام کند شدن حربه تحریم‌ها به تحریم‌کنندگان رسانده شود و آنان را به ناگزیر بودن از مذاکره منطقی و تغییر لحن گفت‌وگو از تهدید به تکریم برساند.

***

داده‌های گمرکی نشان می‌دهد واردات نفت خام چین از ایران در ماه فوریه در مقایسه با یک سال قبل، با کاهش ۳.۷ درصدی روبرو شد.

***

نیروی دریایی ارتش اعلام کرد: در روز پایانی سال ٩٣ دزدان دریایی خلیج عدن با قصد تصرف کشتی نفتکش ایرانی، چند بار به کشتی حمله کردند که این حمله ها ناکام ماند.

***

در پی انتشار خبر و تحلیلی از قول سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران پیرامون تحولات منطقه از جمله اردن، روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای تاکید کرد: اینگونه اخبار و تحلیل‌ها که در روز یکشنبه دوم فروردین ماه ۹۴ از قول سرلشکر سلیمانی در برخی رسانه‌ها منتشر شده است، پایه و اساس نداشته و به شدت تکذیب می‌گردد.

***

24تن دارو و تجهیزات پزشکی برای کمک به مجروحان حادثه تروریستی مساجد صنعا به یمن منتقل شدند. به همراه این کمک‌ها٬ 6 پزشک ایرانی نیز حضور دارند.

***

»تد کروز» سناتور تندروی جمهوری‌خواهان آمریکا که مواضع افراطی در قبال ایران دارد، رسماً کاندیداتوری خود برای شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را اعلام کرد.

***

پس از روزها روند کاهشی قیمت نفت در بازارهای جهانی قیمت این حامل طی روز جاری روند افزایشی را در پیش گرفته است.

***

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شد که اسرائیل برای به دست آوردن اطلاعات دقیق مذاکرات هسته‌ای و ایجاد اخلال در روند گفت‌وگوها، از مذاکرات جاسوسی کرده است. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی جاسوسی این رژیم از مذاکرات هسته‌ای ایران را رد کرد.

***

کارل بیلد وزیر سابق خارجه سوئد طی یادداشتی با بیان اینکه غرب باید به دنبال آشتی بزرگ با ایران باشد و بر همکاری با تهران برای مبارزه با تروریسم متمرکز شود، نوشت اروپا باید برای رفع فوری تحریم‌های ضدایرانی، اعلام آمادگی کند.

***

پایگاه خبری شبکه «بلومبرگ» نوشت: خریداران آسیایی نفت خام که به خاطر عرضه بیش از نیاز نفت در بازارهای جهانی از عراق گرفته تا مکزیک در حال تهیه این حامل انرژی هستند در عین حال مترصد معامله نفتی با ایران در صورت افزایش توانایی صادرات این کشور هستند.

***

سی‌وسومین ناوگروه اطلاعاتی عملیاتی و آموزشی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندر کوچین هندوستان پهلو گیری کرد.

***

قیمت نفت در بازارهای جهانی به علت افزایش ذخایر نفتی آمریکا با 14 سنت کاهش 54.97 دلار فروخته شد اما آمار قوی تولیدات صنعتی اروپا مانع از کاهش قیمت بیشتر شد.

***

تخت روانچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تاکید کرد که پروتکل الحاقی تنها پس از تصویب مجلس قابل اجراست.

***

علی اوسط هاشمی استاندار سیستان‌ و بلوچستان از کشف پیکر شهید دانایی‌فر افسر ربوده شده توسط گروهک جیش الشیطان، گفت.وی افزود: ما پیکر شهید دانایی فر را زمانی توانستیم شناسایی کنیم که ضربه سختی را در اسفندماه سال گذشته بر اشرار وارد کردیم و توانستیم تمامی عوامل ترور از سال 86 تا 93 را شناسایی و دستگیر کنیم.

***

»لویی گومرت» نماینده جمهوریخواه حوزه اول انتخابیه تگزاس که برای نخستین‌بار در 12 ژانویه 2005 میلادی به‌عضویت این مجلس درآمد، در یک برنامه رادیویی به مجری برنامه گفت که الان زمانی است که باراک اوباما به عنوان رییس کل نیروهای مسلح آمریکا باید ایران را بمباران کند.

***

مقام معظم رهبری در مجلس ترحیم والده حسن روحانی رییس جمهور حضور یافتند.

***

قاسم جعفری دبیر مجمع نمایندگان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس سازمان محیط زیست برای بازگرداندن یوزپلنگ این استان موسوم به کوشکی به زیستگاه آن میاندشت جاجرم قول مساعد داده است.

***

رییس جمهور در پیامی، حادثه سقوط هواپیمای مسافربری و کشته شدن مسافرین آلمانی و اسپانیایی و خدمه پرواز را به آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و فلیپ ششم پادشاه اسپانیا تسلیت گفت.

***

«نیما پتگر» هنرمند نقاش کشورمان در صبح روز پنجم فروردین دار فانی را وداع گفت. او ساعت 10 صبح یکشنبه 9 فروردین از مقابل محل موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س)تشییع شد.

***

رویترز به نقل از منابع آگاه مدعی شد که ایران 30 میلیون بشکه از نفت تولیدی خود را بر روی آب در نفتکش‌های غول‌پیکر خود ذخیره سازی کرده است.

***

سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت 24 به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.10 کشور در این تجاوز نظامی مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ (GCC) جز کشور عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر، الجزائر و سودان است.بر اساس گزارش العربیه، 185 جنگنده در حمله به یمن مشارکت دارند که 100 فروند آن سعودی است. همچنین 30 جنگنده اماراتی، 15 جنگنده بحرینی، 15 جنگنده کویتی و 10 جنگنده قطری و 6 جنگنده مغربی است.

***

سخنگوی وزارت خارجه با محکوم کردن حملات هوایی به کشور یمن که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم بی گناه این کشور شد، این اقدام را گامی خطرناک و مغایر با مسئولیت‌های بین‌المللی در احترام به حاکمیت ملی کشورها دانست.

***

قیمت طلا در بازارهای جهانی به دنبال انتشار آمار‌های ضعیف از اقتصاد آمریکا و تهاجم نظامی عربستان به یمن 8.38 دلار افزایش یافت و به 1203.85 دلار رسید.

***

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس هشدار داد در صورتی که توافق هسته‌ای با ایران حاصل نشود، خاورمیانه به سوی بی‌ثباتی بیشتر پیش می‌رود.

***

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نسبت به حصول راه حل خوشبین بوده و الان هم هستم، گفت: به فهم مشترک در زمینه‌های فنی رسیده‌ایم که این فهم مشترک در آینده برای رسیدن به توافق اصلی کمک کننده است.

***

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در گذشت میلاد حجت الاسلامی خبرنگار خبرگزاری تسنیم و حسین جوادی خبرنگار روزنامه وطن امروز را تسلیت و با جامعه رسانه‌ای و خانواده آنها ابراز همدردی کرد  مرحوم حسین جوادی و میلاد حجت الاسلامی در سانحه سقوط هواپیما دار فانی را وداع گفتن.

***

روزنامه گاردین به نقل از «یک مقام ارشد غربی» گزارش داد که طرفین در مرحله کنونی از مذاکرات به دنبال «تفاهم» بر سر «مولفه‌های اصلی» راهکار جامع هستند، اما کار توافق در پایان این دور به سرانجام نمی‌رسد و ضرب‌الاجل اصلی همچنان 9 تیر ماه خواهد بود. مقام مورد استناد گاردین گفته است که به احتمال زیاد بخش زیادی از آنچه که در مذاکرات این هفته به دست می‌آید، تا زمان مشخص شدن نسخه نهایی راهکار جامع، محرمانه باقی می‌ماند.

***

وال‌استریت‌ژورنال که رویکردی مخالف توافق هسته‌ای دارد از قول منابعی نزدیک به مذاکرات مدعی شده رایزنی‌های هسته‌ای در لوزان سوئیس به دلیل مانع‌تراشی در این گفت‌وگوها به بن‌بست خورده است.

***

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنعت گفت: هم‌اکنون متوسط قیمت مرغ در تمام استان‌ها بین 7400 تا 8300 تومان است و در کنار آن شرکت پشتیبانی امور دام مرغ منجمد عرضه می‌کند.

***

سنای آمریکا طرح غیرالزام‌آوری را به اتفاق آرا تصویب کرد که به رئیس‌جمهور این کشور توصیه می‌کند در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، تحریم‌های تعلیق‌شده ایران را از سر گرفته و تحریم‌های تازه‌ای نیز علیه تهران اعمال کند.

***

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفته همواره گفته‌ایم که توافق کاملا امکانپذیر است. توافق جامع و کامل؛ اینکه چه زمانی نگاشته شود و نگارش آن شروع شود یک بحث است، اما اینکه مفاهیم و راه‌حل‌ها پیدا شود بحث دیگری است.

***

سفیر عربستان در آمریکا تأکید کرد ریاض خواستار اطلاع از جزئیات مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ است.

***

یک سخنگوی دولت انگلیس می‌گوید رهبران کشورهای انگلیس و ایران در گفت‌وگوی تلفنی روز پنجشنبه (ششم فروردین) علاوه بر مذاکرات هسته‌ای درباره تحولات یمن و بازگشایی سفارت یمن هم بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

***

همسر آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان قانون اساسی و مادر "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دار فانی را وداع گفت.

***

در حالی بازارهای جهانی نگران افزایش بیش از اندازه صادرات نفت ایران و کاهش قیمت نفت با رفع تحریم‌های علیه ایران هستند که کارشناسان معتقدند ایران تنها 300 هزار بشکه صادرات نفت خود را افزایش خواهد داد.

***

شرکت هواپیمایی آلمانی لوفتهانزا اعلام کرد که به خانواده‌های هر قربانی سانحه سقوط هواپیمای آلمانی، 50 هزار یورو معادل 54 هزار دلار(حدود 180 میلیون تومان) برای جبران هزینه‌ها می‌پردازد.

***

شبکه خبری بلومبرگ با استناد به داده‌های گردآوری شده ضمن اشاره به کاهش چشمگیر حجم مبادلات تجاری اروپا با ایران می‌نویسد کشورهای این قاره تحمل افزایش تحریم‌ها علیه ایران را ندارند.

***

قرارداد نصب و بهره برداری از 1880 دوربین کنترل سرعت در راههای کشور امروز به امضا رسیدو در جریان امضای این قرارداد، معاون وزیر راه و شهرسازی از نصب یک دوربین ثبت تخلفات به ازای هر 20 کیلومتر خبر داد.

***

رئیس کل بانک مرکزی تحرک در بازار مسکن را از اهداف جدی این بانک دانست و گفت: تنها خط قرمز، برداشت نکردن از بانک مرکزی است لذا برای پیدا کردن راهکارهای مشترک همکاری می‌کنیم.

***

بیژن زنگنه از احتمال افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران در صورت لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: این میزان از مجموع ظرفیت تولید از مدار خارج شده در میدان‌های نفتی موجود انجام می‌شود و به سرعت می‌توان آن را عملیاتی کرد.

***

حجت‌الاسلام قدرت‌الله علیخانی مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عربستان به دلیل تجاوز نظامی به یمن لغو خواهد شد یا خیر، گفت: بله این سفر لغو می‌شود.

***

رییس جمهور در جریان سفر پروژه ای به جزیره قشم از طرح توسعه بندر بهمن بازدید کرد.

***

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ از قول ۵ دیپلمات آمریکایی و اروپایی مدعی شد در صورت توافق هسته‌ای، برخی تحریم‌ها علیه ایران دست‌کم تا ۱۰ سال باقی خواهد ماند.

***

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز شنبه گفت جان کری، وزیر خارجه این کشور که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5  در لوزان سوئیس به سر می‌برد در یکی از نشست‌های موضوع یمن را با طرف ایرانی مورد بحث قرار داده است.

***

ظریف در فیسبوکش نوشت: مذاکرات هسته‌ای در چند روز گذشته هم سخت و سنگین و فشرده بود و با ورود تدریجی وزرای خارجه بقیه کشورهای عضور 1+5 پیچیده‌تر شده است. علاوه بر دو دور مذاکره با آقای کری، گفت‌وگوهای جدی ولی مثبتی با آقایان اشتاین مایر و فابیوس، وزرای خارجه آلمان و فرانسه داشتیم.در مسیر رسیدن به راه‌حل‌های قابل قبول پیشرفت داشته‌ایم، ولی هنوز باید در مورد چند موضوع مهم کار کنیم. کلید رسیدن به توافق انتخاب راهبردی بین فشار و تحریم یا تعامل و توافق از سوی طرف مقابل است

***

هفته‌نامه «نیو یوروپ» از مهمترین نشریه‌های فعال در اتحادیه اروپا، در تحلیلی در مورد تأثیرات لغو تحریم‌های ایران، نوشته است که آزاد شدن واردات گاز از ایران به تبع توافق هسته‌ای، هدیه‌ای برای اتحادیه اروپایی است که به دنبال متنوع‌سازی منابع گازی خود است.

***

هر بشکه نفت آمریکا در بازار های جهانی امروز با 82 سنت کاهش نسبت به روز گذشته به 48 دلار و 54 سنت رسید.

***

دور اول مسافرت‌های نوروزی تا روز جمعه هفتم فروردین ماه موجب مصرف بیش از 531 میلیون لیتر بنزین در کشور شد.

***

یگان‌های حاضر در ناوگروه ۳۳ نیروی دریایی ارتش، در جریان حضور خود در اقیانوس هند، عملیات‌های تبادل، سوخت‌گیری و تصرف ناو را تمرین کردند.

***

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: تجربه نشان داده به‌ محض عقب‌نشینی در یک عرصه، آمریکایی‌ها موضوعات دیگری را مطرح می‌کنند. وقتی آن‌ها تصور کنند با استفاده از فشار، توانسته‌اند ما را ملزم به عقب‌نشینی در موضوع هسته‌ای کنند، همین ابزار فشار را در موضوع موشکی هم به کار خواهند بُرد. کم‌کم موضوع حقوق بشر را هم پیش می‌کشند و مثلاً می‌گویند چرا شما به بهایی‌ها آزادی نمی‌دهید؟

***

ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای تاکید کرد: نیروهای مسلح در صورت بروز هرگونه تهدید عملی و خطرآفرینی از سوی جبهه دشمن به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی در چارچوب استراتژی تهدید علیه تهدید متناسب با سطح و نوع اقدام‌های خصمانه، پاسخ قاطع و پشیمان‌کننده‌ای می‌دهند.

***

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در خصوص آخرین وضعیت پی‌گیری واقعه شیراز گفت: همه ابعاد این واقعه مورد بررسی قرار گرفته و گزارش نهایی تهیه شده است که تا چند روز آینده به مسئولان تقدیم خواهد شد.در اسفند 93 در جریان سفر علی مطهری به شیراز٬ عده‌ای به خودروی حامل وی حمله کردند.

***

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) از مواضع گسترش‌یافته موشکی، توپخانه‌ای، راداری و اپتیکی گروه پدافند هوایی حضرت معصومه(س) در فردو بازدید کرد. وی تصریح کرد: گسترش سایت ها و مواضع پدافندی در چند سال اخیر باسالهای گذشته قابل قیاس نیست و پدافند هوایی برای ارتقاء سطح پوشش دفاع هوایی ضمن تقویت سایتهای موجود با تجهیزات جدید و نیروی انسانی کار آزموده مواضع و ایستگاه های جدیدی را در سطح کشور راه اندازی کرده است.

***

هیأت دولت پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درباره ضوابط اجرایی بودجه سال ۱۳۹۴ کل‌کشور» را بررسی و تصویب کرد. دستگاه‌های اجرایی در سال جاری مجازند علاوه بر پرداخت هزینه‌های مربوط به امور قرآنی، پایگاه‌های مقاومت بسیج و فعالیت‌های دینی، فرهنگی و ورزشی و بهبود و ارتقای دانش و سلامت کارکنان، نسبت به پرداخت هزینه‌های مربوط به اجرایی آیین‌نامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز اقدام کنند.

***

یک منبع وابسته به هیات مذاکره ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای تاکید کرد که تعداد دقیق سانتریفیوژها پس از پایان ضرب‌الاجل ماه مارس اعلام خواهد شد.این منبع با اشاره به تعداد دقیق سانتریفیوژها هم اینطور گفت که هنوز این موضوع قطعی نشده است.این منبع درباره تعداد ۶ هزار سانتریفیوژ منتشر شده در رسانه‌ها هم اینطور تاکید کرد که این رقم به رقمی که در مذاکرات گروه ۵+۱ مورد بحث قرار گرفته، نزدیک است.

***

خبرنگار شبکه المیادین اعلام کرد که غربی‌ها در «لوزان» پیشنهاد کردند که تحریم‌ها از ایران طی 4 تا 6 سال آینده رفع شود.این شبکه خبری همچنین از انتشار اخباری مبنی بر پیشنهاد چین درباره مکانیسم رفع تحریم‌ها از ایران خبر داد.

***

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد مقامات کاخ سفید در محافل خصوصی تمایل خود را با پذیرش طرحی که به کنگره تا اندازه‌ای اجازه نظارت بر توافق احتمالی هسته‌ای با ایران می‌دهد را اعلام کرده‌اند.

***

ایران و گروه 1+5 روز یکشنبه تلاش کردند بن‌بست‌های ایجاد شده در مذاکرات هسته‌ای در شهرو لوزان را از بین ببرند، اما مقامات می‌گویند تلاش‌ها برای رسیدن به توافق هسته‌ای طی دو روز آینده ممکن است به شکست بینجامد. رویترز ضمن گزارش این خبر از قول منابع نزدیک به مذاکرات، خبر داده کشورهای غربی در حال بررسی این موضوع هستند که به ایران اجازه داده شود در سایت فردو به  مجاز کردن غنی‌سازی محدود و نظارت‌شده در سایت فردو هستند.منابع مورد استناد رویتز همچنین ادعا کرده‌اند ایران با کاهش تعداد سانتریفیوژهای خود به 6000 دستگاه یا حتی کمتر از آن موافقت کرده‌اند.

***

در آستانه دوازدهم فروردین، سالروز جمهوری اسلامی ایران، رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات 809 نفر از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند.

***

مبلغ 490 میلیون دلار براساس توافق ایران و گروه 1+5 از منابع بانک مرکزی در ژاپن در قالب قسط پنجم به حساب این بانک در کشور عمان واریز شد.مبلغ کل این دور از توافقات 4.9 میلیارد دلار بوده که در ده قسط 490 میلیون دلاری واریز می‌شود. پیش از این طبق توافقات ایران با گروه 1+5، دارایی‌های مسدود شده ایران از درآمدهای نفتی در دو مرحله و با مبالغ 4.2 و 2.8 میلیارد دلار آزاد شد.

***

تشکل‌های بسیجی ۸ دانشگاه بزرگ کشور اعلام کردند مهم‌ترین خواسته ملت ما در قبال توافق در مذاکرات این است که همه تحریم‌ها یک‌جا و در یک مرحله لغو شوند.

***

با تصویب دولت، وزارت راه و شهرسازی برای اجرای قسمتی از آزاد راه قم-تهران-مشهد حد فاصل سبزوار-نیشابور-مشهد به طول حدود 223 کیلومتر قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری این آزادراه منعقد می‌کند.

***

با تصویب دولت، وزارت راه و شهرسازی مجاز است برای اجرای آزادراه بندرعباس-کرمان به طول حدود 370 کیلومتر نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری این آزادراه اقدام کند.

***

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود بخش عمده تخلفات مسکن در حوزه پیش فروش، از ابلاغ تشکیل حساب‌های امانی نزد بانک ها برای واریز وجه پیش فروش و نظارت بانک ها بر پیشرفت ساخت و سازها خبر داد و گفت: روانی ترافیک در محورهای شمالی نتیجه اقدامات صورت گرفته در سال گذشته بود.

***

در شش کلانشهر کشور بنزین یورو 4 در حال توزیع است و به گفته مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی قرار است تا پایان فصل بهار دو کلانشهر دیگر تحت پوشش بنزین یورو 4 قرار گیرند.

***

براساس مصوبه هیئت دولت وزارت نفت مکلف شده است که سوخت یورو 4 را در هشت کلانشهر کشور توزیع کند که تاکنون بنزین یورو 4 در شهرهای تهران، کرج، مشهد، اراک، تبریز و اصفهان عرضه شده است، که با تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه آبادان تا پایان خرداد ماه سال 94 توزیع این فرآورده در شهرهای اهواز و شیراز انجام خواهد شد.

***

احتمال توافق ایران و 1+5 قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی کاهش 55 سنتی داشت و هر بشکه آن 55 دلار و 74 سنت خرید و فروش شد.در روز 12 فروردین٬ در بازارهای جهانی قمیت بنزین هم کاهش 1.26 دلار را تجربه کرد و گالنی 178 دلار و 80 سنت خرید و فروش شد.

***

بر اساس نظرسنجی مشترک واشنگتن پست و ای‌بی‌سی نیوز، ۵۹ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از توافق هسته‌ای با ایران حمایت و ۳۱ درصد با آن مخالفت کردند.

***

21 تُن دارو و مواد غذایی بامداد امروز برای کمک به مجروحان و آسیب دیدگان درگیری‌های یمن بارگیری و ارسال شد.

***

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا مبنی براینکه اگر مذاکرات به توافق خوب منجر نشود گزینه نظامی قطعا روی میز باقی خواهد ماند، گفت: به نظر می رسد وزیر دفاع آمریکا دچار بیماری آلزایمر شده است.اگر اشتون کارتر شکست های گذشته و اخیر آمریکا در منطقه و جهان را به خاطر می آورد، از بیان اینگونه اظهارات پوچ پرهیز می کرد.

***

وزیر خارجه ایران گفت: قرار است اگر کارها خوب پیش رود که البته هنوز تا آن مرحله فاصله داریم، بیانیه مشترکی در لوزان صادر شود، ضمن اینکه پیشرفت خوبی حاصل شده، اما هنوز توافقی درباره راه‌حل‌ها حاصل نشده است.

***

پس از آنکه «ماری هارف»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد رایزنی‌های هسته‌ای پس از ضرب‌الاجل روز سه‌شنبه باز هم ادامه خواهد یافت «سناتور تام کاتن»، نماینده ایالت آرکانزاس از کنگره خواست با «وضع تحریم‌های جدید فوراً واکنش نشان دهد

***

ایران و گروه موسوم به 1+5 پس از 9 روز مذاکره در شهر لوزان سوئیس بیانیه مطبوعاتی مشترکی قرائت کردند. همزمان با انتشار این بیانیه، کاخ سفید بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن جزئیاتی را که مدعی است مربوط به تفاهمات صورت‌گرفته در لوزان است، منتشر کرد.محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در واکنش به انتشار بیانیه کاخ سفید در مورد مذاکرات هسته‌ای، گفت: راهکارهای به دست آمده در لوزان سوئیس برای همه خوب است و نیازی به تفسیر به رأی آن نیست.ظریف در توئیت دیگری در واکنش به اینکه در فکت‌شیت عنوان شده تحریم‌ها تدریجی برداشته می‌شوند، نوشته است: ایالات متحده اجرای تحریم های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته ای را متوقف خواهد کرد"، آیا این تدریجی است؟

***

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بر سکوی پرش قرار گرفته‌ایم، گفت: در تعاملات بین‌المللی و همچنین در ارتباط با مسائل تکنولوژیک، فناوری، تجارت و اقتصاد، ایران از این به بعد در فضای دیگری سیر خواهد کرد.

***

مری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از بازگشت جان کری وزیر خارجه این کشور به واشنگتن، گفت کاخ سفید می‌تواند از توافقی که با ایران کرده، دفاع کند.وی در این رابطه در توئیتر نوشت: «با توافقی به خانه آمده‌ایم که خطوط ما در آن رعایت شده و می‌توانیم از آن دفاع کنیم

***

بن رودز سخنگوی مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به چارچوب تفاهم اعلام شده بین ایران و 1+5 گفت: دولت اوباما 98 درصد ذخایر اورانیوم ایران را کاهش داده است.

***

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه گفت با وجود انتشار بیانیه مشترک توسط ایران و 1+5 در لوزان سوئیس، طرفین هنوز بر سر زمانبندی و نحوه برداشته شدن تحریم‌های ایران توافق نکرده‌اند.این در حالی است که پیشتر گفته شده بود طرفین بر سر تمامی راهکارها به تفاهم رسیده‌اند، اما در متن‌هایی که شب گذشته در مورد جزئیات تفاهمات منتشر شد، جدول زمانی برداشته شدن تحریم‌ها، بر خلاف جزئیات تعهدات ایران که با عدد و رقم مشخص شده، اعلام نشده است.

***

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنج‌شنبه شب پس از اعلام تفاهم میان ایران و گروه موسوم به 1+5 بر سر مولفه‌های اصلی توافق جامع، با صدور بیانیه‌ای از این رخداد استقبال کرد و از آمادگی آژانس برای راستی‌آزمایی اجرای تمهیدات مرتبط با موضوع هسته‌ای، خبر داد.

***

نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به بیانیه لوزان گفت: ‌دیگر کسی در دنیا از اینکه جمهوری اسلامی ایران حق غنی‌سازی نداشته باشد، سخن نمی‌گوید.

***

سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه در صورت لغو واقعی تحریم‌ها پس گرفتن سهم ایران از بازار نفت آسان نخواهد بود و لااقل یک فصل طول می‌کشد وضعیت صادرات نفت ایران بعد از تحریم‌ها و همچنین بازپس گرفتن پول نفت ایران از واسطه‌ها را تشریح کرد.

***

سایت‌های ضدانقلاب به دروغ‌پراکنی وسیع درباره سلامتی حضرت آیت‌الله جنتی پرداختند.اداره کل روابط عمومی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، این اقدام سایت‌های ضدانقلاب را تکذیب و اعلام کرد «حضرت آیت‌الله جنتی بحمدالله علیرغم سوگوار بودن در غم درگذشت همسر گرانقدرشان، در صحت و سلامتی هستند. چشم دشمنان انقلاب و یاران رهبری کور باد

***

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن دفاع از تفاهم هسته‌ای لوزان سوئیس تصریح کرد که این توافق موجب برآورده شدن اهداف اصلی واشنگتن می‌شود.

***

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درخواست نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای شامل کردن «حق موجودیت» این رژیم در توافق نهایی هسته‌ای با ایران را رد کرد و گفت که مذاکرات تنها بر موضوع هسته‌ای ایران متمرکز است.

***

وزارت خزانه‌داری آمریکا اطلاعیه‌ای صادر و تصریح کرده است که تا زمان نهایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، تحریم‌های ضدایرانی «با قدرت اجرا می‌شود«.

***

روحانی در دیدار نوروزی با جمعی از کارگزاران نظام گفت: قرار ما در طول مذاکرات همواره لغو تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی بوده است و هیچگاه در خصوص تعلیق تحریم مذاکره نکرده‌ایم و اگر این موضوع بود، تفاهمی صورت نمی‌گرفت.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••